átutazók

17 gennaio 2015

Gaudí

"A szépség az igazság ragyogása, s mivel a művészet szépség, nem létezhet igazság nélkül". 
"Az igazság keresése arra készteti a szépséget, hogy elkerüljön minden felesleges dolgot". 
"Az igazság megismeréséhez a dolgokat nagyon alaposan kell tanulmányoznunk".  

(Gaudí)

Gaudí azon a ponton helyezkedett el, ahol keresztezi egymást az egyiptomi és görög geometriai tudás, valamint a bibliai és liturgiai, más szóval a zsidó-keresztény jelképrendszer. Gaudí szerint a 7,5-ös szám felet meg az "emberfa" eszményének, vagyis ez hasonlatos leginkább az emberi test arányaihoz, így ennek kellett alapul szolgálnia az ő nagy templomához, mely rokonságban állt a természettel. Ily módon az "architektonikus erdő" emberi dimenziót kapott, formáját az ember alakja határozta meg, amely a szépség par excellence letéteményese. Gaudí fáradhatatlanul dolgozott az ember test vázán annak érdekében, hogy a Sagrada Familiába helyezendő szobroknak a legjobb formát adhassa. Az emberi csontváz szerkezete iránti érdeklődése onnan eredt, hogy véleménye szerint "egy ember jellemét és vonásait a csontváz felépítése határozza meg". Így tehát a később töltelékanyaggal beburkolt, mozgásban lévő emberi alakban mutatkozik meg az " élet, vagy is a szépség". Az emberi test magasságát két egymásra helyezett négyzet adja ki. A fej testhez viszonyított aránya 1/7 vagy 1/8 a klasszikus görög művészetben.Ezt a két számot vonta össze Gaudí. A kettő között van a 7,5. Az egyiptomi geometria arányaiban a piramis 3-4-5 arányú, derékszögű háromszögből áll. Ez a három szám is aránylik a 7,5-höz hiszen, 3+4=7 és 3+5= 8. Itt is a két szám között találjuk meg az eszményi arányt. A 12-es a másik fontos szám a Sagrada Familia arányainál. 3+ 4+5= 12. A hét a tökéletességet jelenti, a nyolc pedig a teljességet. A hét az emberi tökéletességre utal, amely nem tudja, nem is akarja elérni az isteni tökéletességet. 

A természet nem ismer sem egyenes, sem pedig ívelt felületeket, csakis görbét vagy hullámosat. A szintézisre törekvés jegyében Gaudí összekötötte a korlátozást jelentő görbét és a végtelent jelentő egyenest. Az eredmény ellépést jelent a kétdimenziós felülettől a háromdimenziós felé, mely eleganciája révén elvarázsol, emellett a fény kiváló elosztójának bizonyul, mivel sajátos konkáv és konvex formáinak mozgása irányítja, szinte dédelgeti a beérkező nyalábokat. A görbült felületek használata, melyhez az ihletet Mongétól kapta, Gaudí építészetének alapvető jellegzetessége. Ez a felület a maga egyszerűségével nyilvánvalóvá teszi a szigorúan lineáris (egyenes által uralt), másrészt a szigorúan hengeres (ív által uralt) felületek elégtelenségét. A görbült felületek nem igénylik a párkánnyal történő díszítést, mivel a fény természetes játéka életet ad nekik. A Sagrada Familiának nincs szüksége frízekre. párkányokra, vagy díszítő szalagmintákra, hanem a paraboloidokon felül csak színekre.

Nessun commento: