Martin Scorsese alkotását a napokban láttam. Nagyszerű film. Azoknak, akik feltesznek kérdéseket, (a kérdezők kedvesek Őelőtte) élményt nyújtó és logikus ez a gondolkodásmód.
Mert a szabad akarat az embereknek is és egy Krisztus számára is adatott. Jézus élővé tétele a művészetben: ezt, a szerintem egyedül járható utat folytatja a The last temptation of Christ. Mindig is nagyobbra értékeltem, a námileg jelenné formáltan
megnyíló múltat, mint azt a magyarázatot, ami be akar fejezni, egyszer, s mindenkorra. Mert ezzel megspórolják a gondolkodást.
Abban hogy szigorúak legyenek magunkkal és tényleg végiggondolják a kereszténység értelmét, úgy tűnik az olaszok erősek. Adott egy Caravaggio drámai szemléletén és római falfestészeten felnőtt rendező, egy amerikaias egyszerűségű és őszinteségű szövegkönyv, illetve a háttérben, egy határozott vízióval előálló görög író. Scorsese, akiknek feltehetően testközelben van Róma és a Vatikán: a sokszor ellentmondást nem tűrő katolikus egyház, érthető módon Júdásnak tűnhet egy dogmatikus szemében. Azonban a film fénytörésében a judásság egyáltalán nem nyer negatív jelentést az üdvtörténetben, ellenkezőleg, a legnagyobb hajtóereje a dolgok természetszerű és/vagy elrendelt menetének.
Tehát van egy film, ami mer kérdezni Jézusról, ami nem tolja el magától a Megváltót, és nem helyezi a kutakodó lélek számára elérhetetlen messzeségbe. Mindez egy menedék és művészi tett olyan terepen, ahova kevesen mernek bemerészkedni: a sok válasz helyett kimozdít a mindennapos, és nem végigélt igazságok pusztán olvasmányélményszerű, bejáratott jellegéből. Tehát: van a tanítás, mégsem tudjuk élni, mert nem találunk Jézussal személyes kapcsolatot. Ez nem alámerülést jelent, félre ne értsék. Ez a film a kapcsolatot keresi Jézussal. Mert látom én is, hogy vallás útja sokszor túl szűk annak, aki gondolkodásra van elrendelve, attól a bizonyos almába harapástól kezdve. A tudás lehet szolgalelkűség is: ez a film eltöröl egy lustaságon alapuló egyfajta tudáshagyományt Jézusról, amit neveztek már többek között "kultúrkereszténységnek" is. Jézus alakját az emberi képzelet mindig újrateremtheti, és újra is teremti a történeti toposzok ráadásaként. Azért nem írom, hogy „ellenére” mert, párhuzamosan eltérő, és érvényes képeink lehetnek Jézusról, (ezt jól példázza a négy evangélium négyféle értelmezése is). Két neve van: Jézus és Krisztus. A második nevét azért érdemelte ki, mert meg mert halni, tehát a végső lépést is megtette. Újdonság számomra, hogy a film nézőpontjában nemcsak kívülről, hanem belülről is drámai a történet, reflektorfénybe kerül, hogy Jézus ugyanannyira ember és ugyanannyira isten.
...És minden pillanatban le kell győzni azt az ugyannyit. Egy milligrammon múlt minden: tanúsítja az alkotás.
Érezhető Scorsese megközelitésében, hogy minden szereplő egy előre predesztinált sorsot él: Jézus személye érezhetően alárendelt: az üdvtörténetben ő mint személy, nem a legfontosabb, hanem az, amit tanított. Azt ki kellett mondania, és utána meg kellett halnia. Azt, hogy hogyan élte meg ezt maga Jézus, arról igazából nem sokat tudunk. Mondhatnánk azt is, hogy a szavaiból ismerjük őt. A szavait újraírták: ma egy már lefordított, megszerkesztett és interpretált szöveget olvashatunk evangéliumként. Bár ebben a filmben sem egy képes Bibliát lapogatunk, mint Franco Zeffirelli „becsületes” filmjében. A dolog Scorsesénél képzeletbeli, tehát sokkal valóságosabb. Az író látomása a szöveg mögött vonuló történetig és azon belül Jézus "személyes" szemszögéből viszgált történetéig utaztat vissza.
Nem gondolom, hogy ellent mondana a film sem Jézus tanításának. Minden korban más jellemvonása válik fontossá és másmilyen is a Megváltó. A legfontosabb dolog nem változhat: a tanításának magja nagyon egyszerű: vagyis, hogy szeresd a másikat, bárki is legyen az; és mégis a legbonyolultabb követni. Úgy látjuk őt, mint Megváltóvá váló embert, akinek bonyolult nap mint nap megtenni a következő lépést. Félelem-sivatagban és eszelős rendületlenségben találjuk őt. Emberek között, akik ugyanúgy hatnak rá, mint ahogy ő hat rájuk. Félelmeit érezzük erősebbnek, mint kapcsolatát az Úrral. Mégsem döbbenetes, hiszen ez a történet itt játszódik az emberek világában és neki elsősorban emberként kell helytállnia. Ugyanazon a földön játszódó történet, mint amin mi is élünk, ezért működik a dráma, tehát éppen megszületik amit látunk, úgy mintha nem lenne Közte és köztünk idő.
Isten erejétől megdöbbent, egyszerű ácsot mutat be Scorsese, aki félelemmel csodálkozott rá a belső változásra és „hangokra”, ami elindította őt az úton. Egy őrültet látunk, tele félelemmel, aki tanácstalan hogyan szólhatna az emberekhez. A film elején nem is tudjuk, nem is sejthetjük, hogy ez az ember Megváltóvá érhet. Ez a szabadság és billegés a jó és rossz között, ami a feszültséget biztosítja a filmben. Annak bizonyossága, hogy a dolog nem egyszerű, és Jézusnak mindig nehéz megtenni mindazt, amit megtesz.
Nyugtalanító persze, hogy nem volt természetes ami történt, nem természetes az, hogy a jó győz a rossz felett. Jogos az a kérdés is: vajon mennyire hitte el önmagáról ez az ács, hogy ő a Megváltó? Lassú érési folyamatot látunk.
Milyen lehetett a Keresztelő? Még szinte pogány, tébolyult látnok. Bizalmatlan is egyébként. Mária arca csupán egy meggyötört, nehéz életű anya arca, abban a pillanatban, amikor az egyetlen fia elhagyja a bizonytalanért.
…És a tanítás, ami saját magát is meglepve elhagyja ajkát, botrány tárgya lenne most is: ugyanolyan döbbenet és nevetség sarjadna újra. A filmben a születés természetességével kezdődik el újra minden: sok reveláció, és döbbenet, a végig-spontánan tartott cselekményben. Félelmetes és szépséges mindez, és valahogy úgy kegyetlen, ahogy az élet. A naturalizmus ugyanúgy jellemzi a fényképezést, mint a szimbolizmus. A szenvedés megmutatása nagyon erős: ezt, a helyenként popra váltó zene tovább mélyíti, ugyanakkor képi idézeteket rejt: az ostorozás jelenetben, vagy az állóképben (Pilátus misztikus fényben egy gyönyörű ló kantárjával a kezében) ami Caravaggiot, és az antik festményeket idézi.
Judás, mint egyetlen szellemi társ tűnik fel a gyötrődő, önmagában is gyakran kételkedő Jézus mellett. Júdás, az okos tanítvány, aki leginkább bízott benne, legjobban szerette, és aki folyton cselekvésre ösztönözte Jézust. Hogy miért ő szerette legjobban? Scorsese értelmezésében azért, mert még az árulás bűnét is magára vette, hogy a történet jó irányba haladjon előre. Jogos felvetés, Júdást nem gonosz lázadóként, hanem az egyetlen olyan tanítványként ábrázolni, aki megértette már a történés pillanatában is tettek jelentőségét és távlati értékét. Jó szolgaként jelenik meg, akinek nem derogál feláldozni a bűntelenségét ahhoz, hogy egy hit megszülethessen. Bonyolult, már-már megoldhatatlan probláma. A predesztináció és a bűn ellentmondásaival fögg össze, hogy Júdás a film szerint talán nem oda való ahova Dante is tette: a Sátán szájába.
A másik lényeges szál: Jézus, mint férfi. Mint gyöngéd, esetleg gyönge fiú, aki hagyhatná magát nők által befolyásolni. A kísértés lényege, hogy igazi, tehát ugyanazok az emberi érzések hajtják, vezetik őt, mint bármelyik embert, a saját boldogsága iránti vágy, vágy arra, hogy ne legyen magányos, és hogy ne különbözzön a többitől. Vajon hány nő környékezhette meg őt, és hánynak kellett ellentmondania? Sokan feltehetően szerelmesek voltak belé, és meg szerették volna őt győzni gyarlóságáról: Ő minden alkalommal azt tudta mondani: „noli me tangere.” És minden alkalommal nehéz volt.
A kereszt felé tántorogva az életében fontos nők megpillantása után, feléjük vinné a lába. És akkor megragadják és a kereszthez vonszolják. Olyan jelenet ez, amit megvetett keresztkészítő ácsként, római hóhérok segédjeként számtalanszor látott már, és most alig hiszi, hogy őt fogják megfeszíteni. Félelmetes erejű ez a bizonytalanság, testi- lelki döcögés mindvégig. Végül a film leginkább felháborodást kiváltó és „vitatott” része: az elgyengülés víziója a kereszten, ami az emberiség számára maga a kárhozat. Jézus a film egyik képzeletszálán megkönyörült magában az emberen, aki rettenetesen fél a haláltól…Vagy a film képei csak Krisztus gondolatainak illusztrációi, akkor, amikor elsötétedik az ég, és amikor úgy érzi, elhagyta őt az Úr? A Sátán a kereszt alatt nem tűnik gonosznak, „csak” emberinek. Ám ez az aprónak tűnő, de mégsem apró billenés végletes következménnyel jár. És talán ez a nyitja mindennek. A legártalmatlanabb szinben fellépő kis kiegyezések melyeknek következményit itt végignézünk, csalódottan, szemlesütve. Ekkor történhet meg Jézussal ugyanaz, mint azzal az angyallal, aki elfáradt a lelkek kíséretében és elaludt egy sír fölött.
Felmerül a kérdés, mi történt volna, ha ő nem teljesíti feladatát…jött volna helyette más? Erre a film határozott nemmel válaszol. A képzeletbeli Jézus öreg családapaként találkozik a megtért római katonával, Pállal, akit egyáltalán nem érdekel az ő "embersége", ugyanakkor pontosan tudja a saját szerepét és feladatát a történetben, amit akkor is végrehajt, ha Jézus nem támad fel. Lépten-nyomon arra eszmélünk, hogy a darab alárendelt figurái kioktatják szerepéről a főszereplőt. Voltaképpen önmagát leleplező dramaturgia érvényesül: a történet mindenképpen úgy teljesedik be, ahogy meg van írva. És egyszerre ad szabadságot a gondolatnak, gondolkodásnak: Jézus keservesen meghozott döntéseiig megyünk vissza és végül mégis. Merthogy miután beleborzad, hogy milyen lehet egy félig istennek emberi halált halnia, tudatosan, tehát gondolkodó emberként képes vállalni a Messiás szerepét.
Nem udvarias film, de nagyon igazságos. Igaz, az, hogy az evangélium, de akármilyen emberi életút nem egy történet, hanem minimum példázat, amiben ezer és ezer magyarázat rejlik. A történet csak egy kotta, ami újrajátszható bővíthető és variálható. Nem szerencsés az egyház részéről a támadás. Még akkor sem, ha bizonyos korosztálynak nem ajánlott a film megtekintése. A hithez való közeledést nehezitik ezzel. A "valóság" sohasem egyértelmű, már a tudományban sem, és sohasem írható le tények halmazaként; előre és hátrafelé is nyitott. A legkülönösebb mindenben mégiscsak az, hogy az embernek a saját természetét a legnehezebb követni...Mert a „szeretet bonyolult”. Sok jó értelemben vett engedményt ad a film a Jézusról való gondolkodásnak és ezzel talán sokak hitének új utakat tapos ki.
2 commenti:
"Könnyen megeshet, hogy Jézus messze egyszerűbb volt, mint ahogy elgondoljuk, hogy ennél jóval kevesebb kétely és megbánás volt benne. Hisz ő csak a végső pillanatokban illette kétellyel és megbánással isteni származását. Bennünk viszont a kétely és a megbánás olyan fokú, hogy soha egyikünk sem képes magát Isten fiának hinni. Emiatt nem lehetünk immár sem szentek, sem prédikátorok hívei. Gyűlölök Jézusban mindent, ami prédikáció, erkölcsiség, eszme és hiszekegy. Bárcsak hagyott volna békén bennünket, bárcsak ne zaklatott volna fel az eszményekkel meg a hitekkel." CIORAN: Menekülés a keresztről. Azt hiszem idevág. Cioran értékelte volna ezt a filmet!
Ez egy fantasztikus írás hölgyem. Megvan a film, de eddig csak tervezgettem, hogy megnézem.... úgy tűnik most jött el az ideje.
Posta un commento